|
||
ProměnnéV předchozí lekci jsme si podrobně popsali jednoduchý program, který pouze vypisoval text na obrazovku. Jistě cítíte, že psát program, který jen vypíše text na obrazovku je holý nesmysl. Programování je úplně o něčem jiném. Snažíme se psát programy, které jsou obecným řešením nějakého problému. To znamená, že různé vstupy vyúsťují v různé výstupy. K tomu však potřebujeme tzv. proměnné a proto se jimi budeme v této lekci zabývat. Zavedení proměnné (Deklarace)Pojem proměnná si vysvětlíme na následujícím příkladu. Pro malé zopakování předchozí lekce, je zde program uveden kompletně. V dalších ukázkách bude vypsána již pouze hlavní funkce programu.
#include <iostream>
Jedná se o jednoduchou matematickou operaci sčítání. V příkladu jsme deklarovali celkem 3 proměnné a to proměnné a, b a vysledek. Všechny jsou typu integer (vysvětleno níže v článku), což znamená že se jedná o proměnné, které uchovávají nějaké celočíselné hodnoty. Podívejme se na hlavní funkci programu řádek po řádku. V prvním řádku jsme deklarovali proměnnou "a" a do této proměnné jsme uložili hodnotu 1. To stejné jsme udělali ve druhém řádku. Do proměnné "b" byla uložena hodnota 2+2, což je 4. Nyní se dostáváme ke třetímu řádku, kde deklarujeme proměnnou "vysledek". Do ní je uložena hodnota, která je rovna součtu proměnných "a" a "b", tedy 1 + 4. Na čtvrtém řádku je pouze příkaz pro vypsání hodnoty která je uložena v proměnné "vysledek". Vypíše se tedy:
vysledek je: 5
Pravidla pro deklarovaní proměnnýchV programování má všechno svá jasně stanovená pravidla. A výjimkou nejsou ani proměnné. Podívejme se nyní tedy co musíme dodržovat při deklaraci proměnných. Název proměnné (Identifikátor)Každá proměnná má svůj název neboli identifikátor. Ten by měl být:
asm, auto, bool, break, case, catch, char, class, const, const_cast, continue, default, delete, do, double, dynamic_cast, else, enum, explicit, export, extern, false, float, for, friend, goto, if, inline, int, long, mutable, namespace, new, operator, private, protected, public, register, reinterpret_cast, return, short, signed, sizeof, static, static_cast, struct, switch, template, this, throw, true, try, typedef, typeid, typename, union, unsigned, using, virtual, void, volatile, wchar_t, while a slova, která nahrazují některé operátory: and, and_eq, bitand, bitor, compl, not, not_eq, or, or_eq, xor, xor_eq
Poznámka: Jazyk C++ je tzv. case sensitive, to znamená že proměnná int A a proměnná int a jsou dvě různé proměnné!
Datový typ proměnnéJistě jste si všimli, že před každým identifikátorem jsem psal slovo int. Toto slovo znázorňuje datový typ proměnné. Vždy když nadeklarujeme novou proměnnou, je v operační paměti počítače vytvořeno určité místo pro uložení hodnoty. Vezměme si opět datový typ int. Každá proměnná tohoto typu zabírá v paměti 1 bajt. Důležité však je, že obsahem této proměnné může být pouze celé číslo a to v rozsahu od -2147483648 do 2147483647. Přehled datových typů
Ve sloupci pro rozsah jsou uvedeny 2 druhy rozsahů. Jeden sahající do záporných čísel a druhý pouze pro kladná čísla. Je to proto, pokud před datový typ proměnné napíšeme klíčové slovo unsigned je rozsah omezen pouze na kladná čísla včetně nuly. Například: unsigned int vzdalenost;
Způsoby deklarace proměnnýchPoslední věcí, kterou si v této lekci ukážeme, jsou různé způsoby jak nadeklarovat proměnné.
int a;
S tímto způsobem jsme se již v této lekci setkali. Všechny 3 proměnné jsou stejného typu, proto můžeme deklaraci zapsat také ve tvaru:
int a,b,c;
Tento zápis je podstatně jednodušší a má úplně stejný význam jako předchozí. |
Počítadlo |
| Nahoru
Úvod |
HTML |
CSS |
C++ |
JavaScript |
Grafika & design |
Webhosting
|