|
||
KonstantyV minulé lekci jsme se seznámili s proměnnými. Víme tedy, že pokud nadeklarujeme nějakou libovolnou proměnou určitého typu, vznikne v operační paměti místo pro uložení dat dle tohoto typu. Víme také, že obsah proměnné není stálý a lze jej kdykoliv změnit (od toho název "proměnná"). V této lekci se proto seznámíme s konstantami, které nám umožní vytvořit místo v paměti jehož obsah je neměnný nebo-li tzv. konstantní. Seznámení z konstantamiJak už bylo uvedeno, konstantou nazýváme paměťový prostor, který má definovaný obsah a tento obsah nelze přepsat. Obsahem konstanty může být cokoliv, ovšem nejčastěji se konstanty požívají pro číselné hodnoty (například číslo Pí). Pro lepší pochopení významu se podívejme na následující ukázku:
#include <iostream>
Ukázkou je program pro výpočet obvodu a obsahu kruhu. V příkladu byla nadeklarována konstanta pi. Můžete si všimnout, že se jedná o stejný způsob deklarace jako pro proměnnou (datový typ + identifikátor), ovšem s rozdílem, že před datovým typem je použito klíčové slovo const, které znázorňuje, že se jedná o konstantu. Zároveň bych rád objasnil smysl použití konstanty. V příkladu jsme si vytvořili konstantu pi hlavně kvůli tomu, že ve vzorcích pro výpočet se toto číslo vyskytuje vícekrát a mnohem jednoduší než toto dlouhé desetinné číslo několikrát opisovat, je použít nějakého zástupce s touto hodnotou. Zároveň víme že pi je a vždy bude rovno 3,14 -> proto konstanta. V příkladu se ještě vyskytuje proměnná r znázorňující poloměr kruhu. Jistě mi ale dáte za pravdu, že tuto proměnnou za konstantu volit nebudeme. Jelikož budeme chtít počítat i s jinými poloměry. Deklarovaná a definovaná konstantaV C++ existují 2 způsoby, jak vytvořit konstantu. Pojďme si nyní tyto způsoby ukázat. Deklarovaná konstantaPrvní možností je tzv. Deklarovaná konstanta. S ní jsme se však již setkali a to v úvodní ukázce této lekce. Celá deklarace konstanty spočívá pouze v tom, že před nadeklarovanou proměnou napíšeme klíčové slovo const. Například mějme následující proměnnou:
float danovy_zaklad;
Nyní z ní udělamáme, jak už bylo řečeno pomocí klíčového slova const, konstantu:
const float danovy_zaklad;
Definovaná konstantaDruhým způsobem jak vytvořit konstantu je, ji tzv. definovat. Jak na to si ukážeme v následující ukázce. Pro možnost porovnání obou způsobů, použijeme opět příklad pro výpočet obvodu a obsahu kruhu:
#include <iostream>
Konstanta je nyní tvořena ve tvaru:
#define nazev_konstanty hodnota
Výhodou tohoto způsobu je, že není tvořena žadná proměnná a tudíž nezabírá místo v operační paměti. |
Počítadlo |
| Nahoru
Úvod |
HTML |
CSS |
C++ |
JavaScript |
Grafika & design |
Webhosting
|